دبیر جشنواره شعر فجر در نشست خبری:

جشنواره شعر فجر امسال با ابتکار به خانه ایرانیان می‌آید/ شاعران ۳۰ شب در تلویزیون رقابت می‌کنند 

قزوه با تاکید بر اینکه شعر سرمایه و هویت ملی ایران است و جشنواره شعر فجر امسال با ابتکار به خانه ایرانیان می‌آید، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاعران ۳۰ شب در تلویزیون رقابت می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۷۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ - 29January 2024

جشنواره شعر فجر امسال با ابتکار به خانه ایرانیان می‌آید/ شاعران ۳۰ شب در تلویزیون رقابت می‌کنند به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور «علیرضا قزوه» دبیر جشنواره؛ «علی رمضانی» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و «حامد محقق،» معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

شعر هنر اول ایرانیان است

علیرضا قزوه، دبیر علمی جشنواره در این نشست ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه، اظهار داشت: خبرنگاران ان‌شالله در انعکاس این خبر امانت‌دار باشند و درست به حرفه خودشان عمل کنند. من افتخار داشتم ۱۰ سال در روزنامه‌های جمهوری‌اسلامی و اطلاعات کار مطبوعاتی کردم و سال‌ها در مجلات سابقه سردبیری و عضویت در هیئات تحریریه داشتم و بهترین خاطرات من مربوط به همان دوران است که یکی از باشرافت‌ترین شغل‌هاست که وجود دارد. 

دبیر جشنواره شعر فجر، شعر را هنر ایرانیان دانست و گفت: اینکه شعر هنر اول کشورمان است را به کرات در صحبت‌هایم می‌گویم و شما منعکس کنید تا جهانیان بدانند سرمایه اولیه‌ای ایرانیان شعر است. جهان ما را با شعر و عرفان می‌شناسد. داشته‌ها و خیابان‌های ما با نام شاعران بزرگ زینت‌یافته است و این سرمایه ملی ماست. 

۴۰ شاعر در ترکیه بنیان جشنواره فجر را گذاشتند 

وی با تاکید براینکه حافظ، سعدی، مولانا، خیام و مولوی این‌ها بزرگان ما هستند، تصریح کرد: جشنواره شعر فجر خیلی بعد از جشنواره فیلم فجر و در دوران وزارت صفارهرندی ایحاد شد. طرح این جشنواره را بنده دادم و پسندیده شد و چهار ماه قبل از بهمن به‌همراه ۴۰ شاعر یک سفر به ترکیه رفتیم و جلسات مستمری داشتیم تا پایه‌های این جشنواره را بنیان گذاشته شد و بعد از ده‌ها ساعت جلسه، جشنواره کلید زده شد.

قزوه گفت: فکر می‌کنم سال ۱۳۸۵ این اتفاق رقم خورد و ۳۰ استان کشور درگیر اولین جشنواره شعر فجر شد و بزرگانی مثل اخوان ثالث، قیصر امین‌پور و طاهره صفارزاده کسانی بودند که در جشنواره تجلیل و تقدیر شدند. 

دبیر جشنواره شعر فجر با بیان اینکه در ادوار مختلف جشنواره از چهره‌های درجه‌ی یک ملی تقدیر به عمل آمده است، عنوان کرد: امروز در هجدهمین دوره جشنواره با یک تیم ۲۰ نفری کار و هم‌فکری می‌کنیم تا در کنار محافل استان‌ها امسال شاهد یک رقابت جدی تلویزیونی از چهره‌های شاخص شعر ایران باشیم.

وی افزود: از بین چهره‌های شاخص ۶۴ نفر در ۸ گروه انتخاب شده‌اند که هر سرگروه ۸ نفر را معرفی می‌کنند تا ۱۰ شب در تلویزیون پخش شود. این طرح و برنامه به‌قدری مورد استقبال قرار گرفت که این برنامه ۳۰ شب پخش خواهد شد تا شاهد رقابت جوانانی باشیم که به جشنواره فجر راه یافته‌اند و با این شکل مردم را در معرض قضاوت قرار می‌دهیم و شعر به سبد ذوق و زندگی مردم وارد می‌شود.

قزوه اظهار داشت: مدت‌ها بود در عرصه‌های موسیقی و آواز این مسابقات بود و شعر وجود نداشت. امسال ۶۴ شاعر و چهره شاخص که ۵۰ چهره شهرستانی در بین آن‌ها وجود دارد به تهران خواهند آمد و یک رقابت سالم را انجام خواهند داد. 

جایزه ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیونی به بخش تلویزیون جشنواره شعر فجر 

دبیر جشنواره درخصوص هیئات داوران این رویداد گفت: امسال داوران و شخصیت‌های شناخته شده‌ای را انتخاب کرده‌ایم. یوسفعلی میرشکاک، محمد کاظم کاظمی، ناصر فیض، محمدمهدی سیار از داوران هستند و در کنار آن‌ها چهره‌ها و اندیشمندانی که منتقد هستند درباره شعر‌ها صحبت می‌کنند. یک دکتر روانشناس، پزشک و شخصیت تاریخ‌دان درباره شعر‌ها را نقد می‌کنند و افراد رای و نمره می‌گیرند و برآیند نمره‌ها هر شب یک نفر را برگزیده خواهد کرد و در پایان ۸ نفر برگزیده رقابت می‌کنند و یک جایزه ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیونی در این بخش خواهیم داشت.

وی در پاسخ سوالی درخصوص دستاورد‌های تمرکززدایی عنوان کرد: امروز شاهدیم در استانی همچون سیستان بلوچستان شاعرانی وحود دارند و رقابت می‌کنند چراکه در این مناطق افراد برجسته‌ای وجود دارد که امیرخسرو دهلوی از بزرگان شعر از سیستان است لذا باید عدالت را رعایت کنیم و به سراغ تمام مناطق برویم که این در جشنواره شعر فجر لحاظ شده است و یکی از دلایل آن این است که ما خودمان شهرستانی هستیم هرچند در تهران ساکن هستیم پس خودمان مدافع شهرستانی‌ها هستیم و این به عدالت نزدیک‌تر است. 

قزوه با تاکید براینکه پتانسیل و توان وضعیت شعر بالاست، اما از وضعیت آن راضی نیستیم و آن را به‌خوبی معرفی نکرده‌ایم، تاکید کرد: کوتاهی‌های تعمدی درباره شعر وجود دارد و کسانی جلوی آن را می‌گیرند و فضا را مسموم می‌کنند و در دل شاعران ترس می‌اندازند تا با جریان کشور همراهی نکنند.

دبیر جشنواره شعر فجر افزود: بعضی‌ها قهر کرده‌‌اند و برخی دیگر را به قهر واداشته‌اند و جشنواره فجر از این جهت که به همه احترام می‌گذارد، سالم است.

تنها یک‌ درصد کتاب‌ها برجسته‌اند/ برخی توهم شعر دارند

قزوه درخصوص کیفیت آثار گفت: سطح کیفیت آثار خوب نیست و خیلی‌ها دچار توهم شعر هستند اما ۲۰ درصد کارها قابل تحمل است و کارهای خیلی خوب کم است و تعداد آن‌ها شاید حدود یک درصد باشد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار